Over mij

tessa 1750 klein (1)Tessa Schinkel

Sinds 2015 ben ik ondernemer geworden van mijn Praktijk voor Coaching & Onderwijs. Binnen dit bedrijf combineer ik meerdere functies: coach, docent en projectleider. Deze combinatie is voor mij een ideale kruisbestuiving tussen een aantal interessegebieden en overlappende vaardigheden. De belangrijkste overeenkomst van deze drie functies is dat ik bij alle drie sterk uitga van de kracht van mensen. En misschien niet geheel verrassend: we zijn veel veerkrachtiger en sterker dan we zelf denken.

Waar is het allemaal begonnen?

Na mijn geboorte in Westbroek, gemeente Maarssen, ben ik al heel jong naar het noorden verhuisd. In 1996 koos ik voor een studie geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Mijn motivatie om deze studie te gaan doen bestond uit twee factoren. De eerste was dat ik graag wilde weten waarom mensen zijn zoals ze zijn. De tweede factor was dat ik hele inspirerende geschiedenisdocenten heb gehad. Na voltooiing van deze studie in 2002, werkte ik een aantal jaren als bijstandsconsulent waarin ik mensen naar werk begeleidde. Mijn verlangen naar het onderwijs bleef echter sterk voelbaar en daarom ben ik deze functie gaan combineren met de Pedagogische Academie. In 2005 voltooide ik deze studie en ging ik schrijven voor ‘Geschiedeniswerkplaats’, inmiddels de grootste lesmethode voor het vak geschiedenis, uitgegeven door Noordhoff Uitgevers. Van het een kwam het ander. En van begin 2006 tot mei 2015, werkte ik eerst als projectleider en daarna als uitgever voor ‘Geschiedeniswerkplaats’.

Coaching en psychologie

Als uitgever miste ik het contact met leerlingen. Daarom ben ik blij dat ik naast mijn uitgeeftaken, ruimte heb kunnen vinden om zo nu en dan les te geven. Gaandeweg groeide ook mijn belangstelling voor hoe mensen omgaan met hun zorgen binnen het werk of juist privé. In 2013 voltooide ik daarom de postdoctorale opleiding ‘Professioneel Coachen’ aan de Hanzehogeschool. Door deze opleiding is mijn nieuwsgierigheid naar diepgaandere kennis over psychologische processen nog sterker aangewakkerd. En in 2014 ben ik daarom begonnen aan een universitaire studie psychologie.

Vanaf het begin van mijn coachingsopleiding is provocatief therapeut Jeffrey Wijnberg mijn supervisor en ondertussen ben ik zelf ook geïnspireerd geraakt door deze stijl van coaching en therapie. Kort gezegd gaat een provocatief coach uit van drie belangrijke peilers: goed contact, uitdaging en humor. Natuurlijk past een goede coach zijn stijl of techniek aan op datgene wat bij de coach en de cliënt past. Het doel is dat het ‘werkt’. Naast coach werk ik momenteel als projectleider in opdracht van uitgeverij Staal&Roeland aan de ontwikkeling van nieuwe lesmethoden. Het is natuurlijk de bedoeling dat een coachtechniek vooral goed ‘werkt’, maar dat geldt voor een methodeconcept  precies hetzelfde. Een methode moet goed ‘werken’ voor docenten en leerlingen.

Nieuwsgierig? Neem contact op.

STIR_LOGO_roze_1